Voeding - Superfoods: Walnoten

Superfoods: WalnotenWalnoten zijn erg voedzame noten. Ze zijn rijk aan essentiële voedingstoffen zoals kalium, calcium, vitamine e, magnesium, foliumzuur, plantaardig eiwit en vezels. Maar helaas, ze bevatten net als andere noten, wel veel vet. Dit betekent dat walnoten een hoge calorische waarde hebben. Het positieve is dat dit voor het grootste gedeelte wel goede vetten zijn.

Walnoten bevatten veel omega-3-vetzuren. Deze vetzuren helpen om je goede (HDL) cholesterolgehalte te verhogen en je slechte cholesterol (LDL) gehalte te verlagen. Het eten van een handje walnoten per dag is voldoende. Zorg ook dat je niet elke dag walnoten eet, maar ook eens een andere noot die goede vetten bevat. Voorbeelden hiervan zijn amandelen, hazelnoten en pinda's.

Als je walnoten (en andere noten) koopt, let er dan op dat ze ongezout zijn. Zout leidt namelijk tot een verhoging van je bloeddruk. Let bij ongepelde walnoten goed op dat je onbeschadigde, grote noten koopt. En let op dat ze geen schimmels bevatten.

Voedingswaarde walnoten per 100 gram

Energie: 690 kcal (2880 kJ)
16 gram eiwit
69 gram vet
3 gram koolhydraten


Datum: 10-04-2008 | Schrijver: Jerome Wauters

Reacties op dit artikel

dick schreef:

Er bestaat geen ''slecht''cholesterol. Luister NIET naar de sprookjes van het voedingscentrum of becel!!!!

# 27/01/2012

Hippie schreef:

Hoe weer jij dat? :-)

# 30/01/2012

dick schreef:

iedereen hoort te weten dat UNILEVER EN HET VOEDINGSCENTRUM DE GROOTSTE OPLICHTERS ZIJN ALLE TIJDEN.

# 07/02/2012

linny schreef:

Zo is het Dick! Allemaal 1pot nat. Voedingscentrum, voedingsindustrie en de farmaceutische industrie werken allemaal samen

# 04/08/2012

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.