Voeding - Wat zijn calorieën precies en wat hebben ze te maken met afvallen?

Wat zijn calorieën precies en wat hebben ze te maken met afvallen?Een calorie is niets ingewikkelds; het is de eenheid waarin energie wordt uitgedrukt. De calorie wordt op een, naar mijn mening, verkeerde manier gehyped in het voedingscircuit. Wetenschappelijk slaat een zin als “in dit product zitten veel calorieën”, nergens op. Dit moet eigenlijk zijn “dit product bevat veel potentiële energie”. Je zegt ook niet “in deze wandeling zitten veel meters”. Vanwege mijn wetenschappelijke achtergrond, gaan mijn handen jeuken als mensen dit soort zinnen roepen. Dit artikel gaat dieper in op de calorie.

Een calorie is een eenheid voor energie

De calorie is een - inmiddels verouderde - eenheid voor energie. De calorie is in de wetenschap inmiddels vervangen door de SI-eenheid Joule. Het verbaast mij dan ook waarom de voedingsindustrie de calorie nog zo lang blijft gebruiken. De calorie wordt nog wel gebruikt om makkelijk temperatuurstijgingen in water te berekenen. Eén calorie is namelijk de hoeveelheid energie die nodig is om één gram water, één graad in temperatuur te laten stijgen. De eenheid calorie wordt vaak verkeerd gebruikt in de voedingsindustrie. Men bedoelt kcal als men calorie roept; dit is 1000x zoveel.

Calorieën en voeding

Wanneer je voedingsexperts hoort roepen "als je teveel calorieën eet, word je dik" is men ook onjuist. Je kunt een calorie niet opeten, want het is een eenheid.

(Volwassen) mannen hebben gemiddeld een energiebehoefte van 2600 kcal per dag, vrouwen hebben gemiddeld een energiebehoefte van 2100 kcal per dag. Wanneer je voeding meer dan deze hoeveelheid energie aan je lichaam levert, kan je lichaam dit niet verwerken. Je lichaam gaat dit opslaan als reserve-vet. Wanneer je 7000 kcal teveel binnenkrijgt, kom je gemiddeld 1 kg in gewicht aan.

Calorieën en afvallen

Voor alles wat je doet, heb je energie nodig, zelfs voor slapen. In rust heeft je lichaam dus altijd een basis-hoeveelheid energie nodig die o.a. afhangt van je leeftijd en spiermassa. Wanneer je beweegt, gebruik je energie. Deze hoeveelheid energie moet je optellen bij je basisbehoefte om je totale energiebehoefte uit te rekenen. Wanneer je minder energie binnenkrijgt dan dat je verbrandt, gaat je lichaam deze energie uit spieren en reserve-vet halen. Door veel te bewegen, kun je dus vet verliezen.

Wanneer je te weinig energie binnenkrijgt, worden in eerste instantie de spieren als energiebron aangesproken. Soms zie je mensen die afvallen door weinig eten. Het gewicht wat je dan verliest komt vrijwel geheel voort uit spierafbraak. Eet daarom meer dan 50 gram dierlijk eiwit als je gaat afvallen. Hiermee voorkomt je spierafbraak. Het is beter om af te vallen d.m.v. voldoende eten, maar meer bewegen.

Hoeveel calorieën leveren voedingsstoffen?

  • Een gram eiwit levert 4 kcal
  • Een gram koolhydraten levert 4 kcal
  • Een gram vet levert 9 kcal
  • Een gram alcohol levert 7 kcal (een gram alcohol is niet gelijk aan een milliliter!)

Je ziet dus dat vet en alcohol veel meer energie leveren dan eiwitten en koolhydraten. Daarom kun je beter zo min mogelijk vet eten en zo min mogelijk alcohol drinken.

De hoeveelheid energie is overigens niet de enige factor die bepaalt of je overgewicht krijgt! Twee andere belangrijke factoren zijn de gi-waarde (hoe snel het voedingsmiddel tot energie verwerkt wordt) en genetische aanleg voor gewichtstoename.


Datum: 16-04-2008 | Schrijver: Jerome Wauters

Reacties op dit artikel

Onzekere meid schreef:

Hoi Ik ben heel onzeker over mijn gewicht ... Ik ben wel gezond , maar toch zou ik iets lichter Willen zijn . Gewicht : 57 kilo Lengte 1.71 cm En ik wil heel graag 55 kilo wegen Ik doe er alles aan ... Maar het is zo moeilijk ... Ik word 12 ... Ik lig 's nachts vaak wakker ... Kan iemand mij helpen ... Of tips geven ... Ik weet ik ben nog jong Maar denk niet dat ik voor anorexia ga Dat never nooit ... Alvast bedankt

# 05/03/2011

yry schreef:

wat zijn calorieen precies. en hoeveel caloreen kan eens mens hebben in zijn lichaam. kan een mens 100000000000000000 caloreen hebben ?? l

# 07/04/2011

Onzekere meid schreef:

Hi ik ben 11 jaar , en ik ben 1.72 en weeg 55 kilo , En ik heb een vetpercentage van 29 hoe kan dat ?? Ik ben helemaal niet zo dik ... Mijn omtrek is 75 cm Heluup .... Alvast bedankt ....

# 12/04/2011

Onzekere meid schreef:

Ik wordt 12 in mei ...

# 12/04/2011

Onzekere meid schreef:

Hoii Ik ben aan het denken ... Heb ik een eetstoornis of niet . Krijg ik het , of denk ik het ... Dit denk ik omdat : Ik heel veel bezig ben met eten . Ik mezelf dik vind Ik een dieet volg Ik 2 boterhammen per dag eet + 1 portie avond eten ... Pleas antwoord

# 12/04/2011

locker schreef:

hoi het kan ook liggen aan het sporten, ( als je niet sport zou je kunnen sporten, minstens 2 keer in de week) en je mag best veel eten maar dan moet je weer veel sporten. als iemand veel eet kan hij nog slank zijn omdat,hij dan ook veel sport. ik hoop dat dit je zal helpen :)

# 16/05/2011

locker schreef:

en nog gefeliciteerd

# 16/05/2011

Onzekere meid . schreef:

Hartstikke bedankt voor je tips . Groetjes mij .

# 22/05/2011

J schreef:

Heej onzekere meid! Het lijkt me slim om gewoon 5 boterhammen met mager beleg (appelstroop, rookvlees, kipfilet etc.) te eten en genoeg avondeten. Je bent niet te zwaar voor je lengte hoor! en 29 % is binnen de grens. Ik kan me voorstellen dat je wil dat je vet percentage iets naar beneden gaat en dat kun je doen door te sporten. Je gewicht zal dan niet dalen omdat spieren meer wegen dan vet, maar je wordt wel strakker in je vel. Vergeet niet dat je in de groei bent en dat je dus genoeg moet eten om te zorgen dat je lichaam zich goed ontwikkelt! Je mag 2000 kcal per dag hebben. Kijk op www.calorieteller.nl daar kun je precies zien wat je per dag binnenkrijgt aan calorieen. 2 boterhammen en avondeten alleen op een dag is echt niet genoeg! Neem nog 2 of 3 boterhammen, een beker melk, 2 stukken fruit en genoeg water en beweging en ik weet zeker dat je je beter gaat voelen.. Veel succes!!!

# 29/06/2011

Onzekere meid schreef:

Bedankt allemaal voor jullie handige tips ... Ik eet al een beetje meer, want dat moest van de dokter !! Ik doe nu 4 of 5 boterhammen per dag eten en best veel sporten Ik heb heel veel aan jullie .. Nogmaals bedankt !!!

# 03/07/2011

Prive schreef:

Ik drink citroensap .. Maar hoeveel kg val je daar van af als je een maand lang dat iedere dag drinkt ??

# 20/07/2011

Sevenne schreef:

Er is één tip voor afvallen die voor elk mens werkt ongeacht "slechte genen": Verdiep je een maand lang elke dag in wat nou echt gezond is en probeer de waarheid achter de fabeltjes te achterhalen. Gun jezelf dan in die maand de tijd om je voedingspatroon stukje bij beetje aan te passen zodat je voornamelijk gezond eet. Als je weet wat je doet, zul je geen tijd en energie verliezen om te proberen af te vallen, gewicht is wat je dan verliest!

# 07/02/2012

lelijk schreef:

juybf

# 05/03/2012

onzekerheid schreef:

ik ben best dik en wil afvallen maar dat mag ik niet van mijn moeder want ik ben 12 wat moet ik doen help!!!!

# 19/03/2012

onzeker kind schreef:

ik ben ook best wel dik ik wil minder gaan eten of zelfs niet eten op een dag dat had ik een keer gedaan maar de dag daarna ging ik weer eten en toen kwam ik aan help wat nu ps ik ben 11 word nog 12

# 19/03/2012

iemand schreef:

..

# 29/05/2012

lily schreef:

flink wippen dat helpt!!

# 05/06/2012

santos schreef:

Hoi allemaal, ik train elke dag bijna 1uurtje, maar ik krijg nog steeds geen plat buik!! iemand tips ?wat kan ik doen om een plat buik te krijgen? Alvast bedenakt

# 27/06/2012

pino schreef:

wezel, dikke! Nja Veel sporten, Voldoende en juist eten. (geen chips, chocolade enzo.... vetbevattende stoffen) Dan gaat je vetpercentage wel omlaag zonder moeite. Ikzelf heb 7-8% vetpercentage. Maar in mijn hoofdmaaltijden eet ik veel maar wel gezond. Veel geluk

# 03/12/2012

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.